Borgerstyret personlig assistance
Serviceloven §96
Loven om Borgerstyret Personlig Assistance (BPA) giver mennesker med betydelig varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne mulighed for at få bevilliget tilskud fra kommunen efter servicelovens §96 til ansættelse af en eller flere hjælpere. En BPA kan tildeles fra få timer om dagen og helt op til 24 timer i døgnet. Tildeles du en BPA-ordning, skal du ansætte et hold hjælpere. Dermed er du så arbejdsleder og arbejdsgiver for dine hjælpere.
Du kan også vælge i stedet at indgå en aftale om at overføre bevillingen til os og vil vil så påtage sig opgaven som arbejdsgiver. Du fortsætter som arbejdsleder, hvis du vælger at overdrage arbejdsgiveransvaret til os. Det betyder, at du selv står for den daglige drift af din BPA-ordning. Vi sørger derimod for udbetaling af pension, løn og løn ved sygdom, tegner forsikring til dine hjælpere og finder vikarer til dækning ved sygdom. Vi laver desuden årsregnskab og sygdomsfakturering for dig.
Borgerstyret Personlig Assistance (BPA)
Sådan foregår det
Vi hjælper gerne
Kontaktform
Læs mere
Borgerstyret personlig assistance
Sådan foregår det
Med Borgerstyret Personlig Assistance, BPA, kan du selv ansætte assistenter. Du skal have en betydelig og varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, der medfører et omfattende behov for hjælp for at få en BPA-ordning, eller have et hjælpebehov, som ikke kan dækkes af personlig og praktisk hjælp. For at bruge BPA-ordningen skal du være i stand til at fungere som arbejdsgiver. Hvis du overfører tilskuddet til en nærtstående, en virksomhed eller forening skal du dog alene være i stand til at fungere som daglig leder/arbejdsleder for hjælperne.
Du kan ansøge om borgerstyret personlig assistance (BPA) hos kommunen, som afgør, om du kan få BPA. Kommunens udmåling af omkostninger til ansættelse af hjælpere til BPA skal ske på samme vilkår uanset, om du selv er arbejdsgiver, eller om du har overført bevillingen til en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed.
Kommunen skal udmåle en bevilling, som:
- gør det muligt for dig at ansætte og fastholde de nødvendige hjælpere
- vurderes individuelt og dækker dit personlige hjælpebehov
- sikrer passende faglige kvalifikationer hos dine hjælpere
- tager hensyn til dine behov i løbet af døgnet og ugen.
Det er ikke hensigten, at du skal have hverken personlige udgifter eller personlige indtægter ved at have en BPA-ordning. Pengene udbetales månedsvis. En del af omkostningerne, fx til forsikringer, løn under sygdom mv. dækkes dog efter regning.
Borgerstyret personlig assistance
Vi hjælper gerne
Det er dig, der vælger, om du ønsker at være arbejdsgiver for hjælperne, eller du hellere vil indgå en aftale om at overføre bevillingen til en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed, der vil påtage sig opgaven. Hvis du vælger at indgå aftale med os vil vi hjælpe dig hele vejen igennem, med alt hvad vi kan.
Kommunen kan rådgive dig om det ansvar, regler og de opgaver, der er forbundet med at være arbejdsgiver. Som udgangspunkt indebærer arbejdsgiveropgaven ansvaret for at administrere ydelsen og de praktiske og juridiske opgaver, der er forbundet med at modtage en bevilling til BPA. Vi tilbyder ved overdragelse af arbejdsgiveransvar at varetage følgende:
- Fast kontaktpersons ordning
- Vikardækning døgnet rundt
- Booking igennem vores bookings system
- Overblik over medarbejdernes vagtplan
- Forsikring af hjælperne
- Barselsfond og feriekonto
- Udbetaling af løn og pension til hjælpere (løn bestemmes af din kommune og bevilling)
- Vejledning, information og rådgivning i arbejdslederrollen
- Ansættelses kontrakter og opsigelser på dine hjælpere
- Udarbejdelse af ansættelsesbeviser til hjælperne
- Det er altid borgeren med BPA-ordning, som bestemmer, hvilke hjælpere der skal ansættes og hvornår, samt hvilke hjælpere der evt. skal opsiges
- I forbindelse med en opsigelse kan vi hjælpe i en konflikthåndteringsproces, hvis der er behov for det.
- Håndtering af barsel og sygedagpenge
- indberetning af skat, tegning af lovpligtige forsikringer, indbetaling til ferie og barselsfond og ATP
- gennemførelse af nødvendige arbejdsmiljøforanstaltninger.
- En gang årligt skal den, der har arbejdsgiveransvaret, lave et regnskab, som sammenholdes med budgettet.Desuden skal der årligt udarbejdes et regnskab for udmålte og forbrugte timer.Hvis du selv er arbejdsgiver for dine hjælpere, og kommunen varetager lønadministrationen, skal kommunen udarbejde regnskabet.Penge til uforbrugte timer skal du som udgangspunkt betale tilbage til kommunen. Dog er der mulighed for at overføre til fx ferie, kurser, familiesammenkomster, sportsaktiviteter eller lignende i det efterfølgende år, hvis du indgår aftale med kommunen om det.
Hvis du har overført tilskuddet til en nærtstående, en forening eller en virksomhed, skal du stadig kunne fungere som arbejdsleder for hjælperne. Ved arbejdsleder forstås normalt, at du skal tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne. Dine ansvarsområder som arbejdsleder er b.la:
- Vagtplanlægning
- Løbende opdatering af timeregistrering af hjælpere
- Personale møder
- Ansættelse af hjælpere
- Beslutning om ansættelse
- Afskedigelse af dine hjælpere – praktiske og juridiske opgaver forbundet med ansættelse og afskedigelse af hjælper
- varetage arbejdsplanlægning sammen med og for hjælperne
- udarbejde jobbeskrivelse og jobopslag/annonce
- udvælge hjælpere, herunder at varetage ansættelsessamtaler
- varetage oplæring og daglig instruktion af hjælperne
- afholde medarbejderudviklingssamtaler.
Vores målsætning er at kende dit behov og vi vil fokusere på og tage udgangspunkt i dine ønsker og behov og derved skabe stabilitet og tryghed samt en ordning, der fungerer og gør din hverdag så optimal som muligt. Desuden har du altid den samme kontaktperson hos os. Så uanset hvornår du kontakter os, vil du opleve, at vi kender din situation og ved, hvordan dit hjælperhold og din dagligdag fungerer.
Hvad kan vi hjælpe med?
Hjælp til borgere i eget hjem
BORGERSTYRET PERSONLIG ASSISTANCE
⇒ Sådan foregår det
⇒ Job som BPA hjælper
⇒ Arbejdsgiveransvar
⇒ Godkendte leverandører
KVALITETSKRAV HJEMMEHJÆLP
⇒ Kvalitetskrav til leverandører
⇒ Uddannelse krav til personale
FRITVALGSORDNINGEN
VISITATION
DEMENS
SENIOR KALENDER
Seniorliv | Ideer og inspiration til december måned
Seniorlivet december Velkommen til ins...
Seniorliv | Ideer og inspiration til januar måned
Seniorlivet januar Velkommen til inspi...
Seniorliv | Ideer og inspiration til februar måned
Seniorlivet februar Velkommen til insp...
Seniorliv | Ideer og inspiration til marts måned
Seniorlivet marts Velkommen til inspir...
Seniorliv | Ideer og inspiration til april måned
Seniorlivet april Velkommen til inspir...
Seniorliv | Ideer og inspiration til maj måned
Seniorlivet maj Velkommen til inspirat...
Seniorliv | Ideer og inspiration til juni måned
Seniorlivet juni Velkommen til inspira...
Seniorliv | Ideer og inspiration til juli måned
Seniorlivet juli Velkommen til inspira...
Den årlige Sommerfest 2025
Vores årlige sommerfest er en hyggeli...
Seniorliv | Ideer og inspiration til august
Seniorlivet august Velkommen til inspi...
Seniorliv | Ideer og inspiration til september
Seniorlivet september Velkommen til in...
Seniorliv | Ideer og inspiration til oktober
Seniorlivet oktober Velkommen til insp...