Tilsyn med ældreplejen efter servicelovens §§ 83-87
Begrundelse for tilsynet
I satspuljeaftalen for 2018-2021 blev der indgået en aftale om, at Styrelsen for Patientsikkerhed skal føre tilsyn med ældretilsynet på plejecentre, midlertidige pladser og hjemmeplejeenheder efter servicelovens §§ 83-87.
Formålet med tilsynet er at styrke ældretilsynet på ældreområdet samt vurdere om den social- og plejefaglige hjælp, omsorg og pleje, den enkelte plejeenhed yder, har den fornødne kvalitet. Formålet er også at bidrage til læring i forhold til den social- og plejefaglige hjælp, omsorg og pleje, der ydes i de enkelte plejeenheder. Tilsynet skal omfatte seks temaer i forhold til at afdække den fornødne kvalitet i den social- og plejefaglige indsats:
Selvbestemmelse og livskvalitet, herunder værdig død
Trivsel og relationer
Målgrupper og metoder
Organisation, ledelse og kompetencer
Procedurer og dokumentation
Aktiviteter og rehabilitering
På baggrund af de seks temaer, er der udarbejdet 12 målepunkter, som repræsenterer vigtige risikotemaer i forhold til at vurdere den fornødne kvalitet. Tilsynet er et organisationstilsyn. Det vil sige, at det er plejeenheden, der er genstand for tilsynet. Eventuelle fejl og mangler bliver anskuet ud fra et organisatorisk synspunkt. På baggrund af tilsynet kategoriseres plejeenhederne i følgende kategorier:
Ingen problemer af betydning for den fornødne kvalitet
Mindre problemer af betydning for den fornødne kvalitet
Større problemer af betydning for den fornødne kvalitet
Kritiske problemer af betydning for den fornødne kvalitet
Styrelsen for Patientsikkerhed har forskellige sanktionsmuligheder afhængigt af kategoriseringen for den enkelte plejeenhed. Hvis der konstateres mindre problemer af betydning for den fornødne kvalitet, har styrelsen mulighed for at reagere ved at give en henstilling til plejeenheden om eksempelvis at udarbejde og fremsende en handleplan for, hvordan plejeenheden vil følge op på uopfyldte målepunkter. Hvis der konstateres større problemer af betydning for den fornødne kvalitet, får plejeenheden et påbud om at opfylde et eller flere krav. Hvis der konstateres kritiske problemer af betydning for den fornødne kvalitet, gives der påbud om, at plejeenheden helt eller delvist skal indstille virksomheden.
MÅLEPUNKTER
Tema 1: Selvbestemmelse og livskvalitet, herunder en værdig død 1.1 Borgernes selvbestemmelse og livskvalitet
1.2 Pleje af borgere ved livets afslutning
Tema 2: Borgernes trivsel og relationer
2.1 Borgernes trivsel og relationer
Tema 3: Målgrupper og metoder 3.1 Borgere med kognitive funktionsnedsættelser, psykisk sygdom og/eller misbrug
3.2 Forebyggelse af magtanvendelse
3.3 Fokus på ændringer i borgernes funktionsevne og helbredstilstand
3.4 Forebyggelse af funktionsevnetab og forringet helbred hos borgere
Tema 4: Organisation, ledelse og kompetencer 4.1 Organisation, ledelse og kompetencer
Tema 5: Procedurer og dokumentation 5.1 Plejeenhedens dokumentationspraksis
Tema 6: Aktiviteter og rehabilitering 6.1 Borgere med behov for rehabiliteringsforløb efter § 83a og hjælp med rehabiliterende sigte efter § 83
6.2 Borgere med behov for genoptræning og vedligeholdelsestræning efter § 86
6.3 Tilbud om aktiviteter til borgere
|
Behandlingsstedets organisering
1: Interview af ledelsen om ansvars- og kompetenceforhold. Der er fokus på:
2: Journalgennemgang med henblik på om den sundhedsfaglige dokumentation er overskuelig, systematisk og føres i én journal Ved journalgennemgang fokuseres på, om:
3: Journalgennemgang med henblik på vurdering af den sygeplejefaglige beskrivelse af patientens aktuelle og potentielle problemer Der fokuseres på, om følgende aktuelle eller potentielle problemområder er fagligt vurderet og dokumenteret:
4: Gennemgang af den sundhedsfaglige dokumentation vedrørende oversigt over patienters sygdomme og funktionsnedsættelser samt aftaler med behandlingsansvarlig læge Tilsynsførende gennemgår den sundhedsfaglige dokumentation med henblik på om der fremgår en oversigt over patienternes aktuelle sygdomme og funktionsnedsættelser. Den sundhedsfaglige dokumentation skal revideres ved ændringer i patientens helbredstilstand. Den sundhedsfaglige dokumentation skal indeholde en beskrivelse af de aftaler om kontrol og behandling af patienternes kroniske sygdomme og handikap, som er indgået med de behandlingsansvarlige læger. Denne beskrivelse skal revideres ved ændringer i patienternes tilstand og/eller ændring af aftalerne. Herunder særligt ved den ældre medicinske patient Den sundhedsfaglige dokumentation indeholder aktuel og relevant beskrivelse af kontrol af eksempelvis:
5: Gennemgang af den sundhedsfaglige dokumentation vedrørende aktuel pleje og behandling, opfølgning og evaluering Tilsynsførende gennemgår den sundhedsfaglige dokumentation med henblik på om der fremgår beskrivelse af pleje og behandling, som er iværksat hos patienten i forhold til aktuelle helbredsmæssige problemer og sygdomme. Den sundhedsfaglige dokumentation skal indeholde en beskrivelse af opfølgning og evaluering af den pleje og behandling, som er iværksat hos patienten i forhold til aktuelle helbredsmæssige problemer og sygdomme. Der er dokumenteret oplysninger om lægens tilkendegivelser efter lægekontakt, og der er dokumentation for, at de aftalte tiltag følger aftalerne med den behandlingsansvarlige læge. 6: Gennemgang af skriftlige instrukser for rammedelegation (delegeret forbeholdt virksomhed) Der er fokus på om:
7: Interview vedrørende pludselig opstået sygdom/ulykke 8: Gennemgang af og interview om instruks for fravalg af livsforlængende behandling Der er fokus på at der af instruksen fremgår:
9: Gennemgang af og interview om instruks for medicinhåndtering Der er fokus på hvordan:
10: Gennemgang af den sundhedsfaglige dokumentation vedrørende ordineret medicin og medicinliste
11: Gennemgang af medicinbeholdning og journaler vedrørende medicinhåndtering Tilsynsførende gennemgår medicinbeholdningen og relevante journaler med henblik på at vurdere, hvordan personalet i praksis sikrer forsvarlig medicinhåndtering og korrekt opbevaring af medicinen. Administration af medicin skal ske på baggrund af identifikation af patienten, enten ved navn og personnummer eller fødselsdato og – år. I helt særlige tilfælde kan identifikation ske ved sikker genkendelse. Ved gennemgang af medicinbeholdningen og relevante journaler vurderes det, om medicinhåndtering- og opbevaring opfylder følgende:
12: Gennemgang af den sundhedsfaglige dokumentation vedrørende patienters retsstilling Tilsynsførende interviewer det sundhedsfaglige personale og gennemgår journaler på udvalgte risikoområder i forhold til, hvordan de i praksis sikrer, at der forud for udvalgte behandlinger informeres og indhentes samtykke og hvordan det dokumenteres. Samtykkekompetence/handleevne – Det skal fremgå, om patienten er vurderet til helt eller delvist selv at have evnen til at give et informeret samtykke til pleje og behandling. Hvis det er pårørende/værge, der giver stedfortrædende samtykke, skal dette fremgå. Hvis patienten ikke har samtykkekompetence, skal det fremgå, hvem der kan give samtykke på patientens vegne (stedfortrædende samtykke). For patienter, der varigt mangler evnen til at give informeret samtykke, kan de nærmeste pårørende, værgen eller fremtidsfuldmægtigen samtykke. Ved både værgemål og fremtidsfuldmægtig er det dog kun, når værgemål/fremtidsfuldmagt omfatter personlige forhold, herunder helbredsforhold, og ved fremtidsfuldmagt kun i det omfang fuldmagten bemyndiger dertil. Informeret samtykke – Det skal fremgå, at der er indhentet informeret samtykke i forbindelse med kontakten til den behandlingsansvarlige læge. Derudover skal det fremgå, at der er indhentet informeret samtykke til behandling fra patienten eller den stedfortrædende. Ingen behandling må indledes eller fortsættes uden patientens eller den stedfortrædendes informerede samtykke. Det gælder både for undersøgelse, diagnosticering, sygdomsbehandling, fødselshjælp, genoptræning, sundhedsfaglig pleje samt forebyggelse og sundhedsfremme i forhold til den enkelte patient. Kravet indebærer, at der skal informeres tilstrækkeligt, inden patienten tager stilling til behandlingen. Samtykkekravet understreger patientens selvbestemmelsesret. Informationen skal omfatte patientens helbredstilstand og behandlingsmuligheder, herunder risiko for komplikationer og bivirkninger. Kravet til informationen øges, jo mere alvorlig tilstanden er, eller jo større den mulige komplikation er. 13: Observation og interview om procedurer for hygiejne Tilsynsførende interviewer ledelse og medarbejdere om procedurer for hygiejne. Ledelsen skal sikre, at der er en skriftlig instruks for hygiejne, der beskriver relevante og forsvarlige arbejdsgange, samt at personalet er instrueret i og følger disse, med henblik på at sikre forebyggelse af risici for infektioner, spredning af smitsomme sygdomme m.v. Ved interview og observation afklares, hvordan personalet forebygger infektioner og spredning af smitsomme sygdomme. Der er særlig fokus på håndhygiejne og relevant brug af arbejdsdragt og værnemidler, fx handsker for at minimere risiko for smitte mellem patienter og mellem patienter og personale. 14: Øvrige fund med patientsikkerhedsmæssige risici |
BORGERSTYRET PERSONLIG ASSISTANCE
⇒ Sådan foregår det
⇒ Job som BPA hjælper
⇒ Arbejdsgiveransvar
⇒ Godkendte leverandører
KVALITETSKRAV HJEMMEHJÆLP
⇒ Kvalitetskrav til leverandører
⇒ Uddannelse krav til personale
FRITVALGSORDNINGEN
VISITATION
DEMENS
SENIOR KALENDER
Seniorliv | Ideer og inspiration til december måned
Seniorlivet december Velkommen til ins...
Seniorliv | Ideer og inspiration til januar måned
Seniorlivet januar Velkommen til inspi...
Seniorliv | Ideer og inspiration til februar måned
Seniorlivet februar Velkommen til insp...
Seniorliv | Ideer og inspiration til marts måned
Seniorlivet marts Velkommen til inspir...
Seniorliv | Ideer og inspiration til april måned
Seniorlivet april Velkommen til inspir...
Seniorliv | Ideer og inspiration til maj måned
Seniorlivet maj Velkommen til inspirat...
Seniorliv | Ideer og inspiration til juni måned
Seniorlivet juni Velkommen til inspira...
Seniorliv | Ideer og inspiration til juli måned
Seniorlivet juli Velkommen til inspira...
Den årlige Sommerfest 2025
Vores årlige sommerfest er en hyggeli...
Seniorliv | Ideer og inspiration til august
Seniorlivet august Velkommen til inspi...
Seniorliv | Ideer og inspiration til september
Seniorlivet september Velkommen til in...
Seniorliv | Ideer og inspiration til oktober
Seniorlivet oktober Velkommen til insp...