Kvalitetskrav til leverandører af personlig
og praktisk hjælp efter fritvalgsordningen
Folketinget har vedtaget, at der være et frit leverandørvalg af personlig og praktisk hjælp ydet efter Lov om Social Service § 83 (hjemmehjælp). Det frie leverandørvalg gælder ikke for beboere i ældreboliger med fast døgnbemanding (plejeboliger og plejehjem). En modtager af personlig eller praktisk hjælp kan frit vælge mellem alle leverandører, der er godkendt af Kommunen til at levere de ydelser, som modtageren i medfør af den kommunale myndigheds afgørelse er berettiget til at modtage.
Den enkelte kommunen har typisk fastsat kvalitets- og priskrav for forskellige ydelseskategorier inden for personlig og praktisk hjælp. Opdelingen betyder, at leverandøren kan søge godkendelse inden for én eller flere forskellige ydelseskategorier. Kommunen kan også have besluttet, at godkende og indgå kontrakt med enhver leverandør, der opfylder de fastsatte pris- og kvalitetskrav iht. Servicelovens § 91.
Fem kategorier af hjemmeplejeydelser:
- Madservice med udbringning
- Madservice uden udbringning
- Personlig pleje i hverdagstimer
- Personlig pleje på øvrige tider
- Praktisk hjælp
Leverandører af personlig hjælp og/eller praktisk hjælp, herunder madservice, kan vælge at lade sig godkende i én eller flere kommuner. Alle leverandører, der mener, de kan leve op til de godkendte pris- og kvalitetskrav, kan ansøge kommunerne om godkendelse som leverandør. Fritvalgsdatabasen er det sted, hvor alle kommunale myndigheder kan offentliggøre deres kvalitets- og priskrav i forhold til leverandører på ældreområdet. Fritvalgsdatabasen benyttes af borgere der er visiteret til hjemmehjælp. Altså borgere, der får deres hjemmehjælp betalt af det offentlige.
Servicehelper tilbyder et alternativ til den offentlige hjemmepleje, uafhængig af kommune og visitation, og fuldstændig på dine præmisser. Vores timepriser hører så absolut til blandt de allerbilligste i hele Danmark, men alligvel er vi også førende på kvalitetsområdet. Da vi tilbyder et alternativ til den offentlige hjemmepleje er vores hjælp ikke omfattet visitation og derfor er vi ikke registeret i fritvalgsdatabasen.
Frit valg på ældreområdet betyder, at kommunen har pligt til at skabe grundlag for borgerens valgfrihed af leverandør af personlig og praktisk hjælp. Kommunen fastsætter serviceniveauet, kvalitetskrav og priskrav til leverandører af personlig og praktisk hjælp. Nærværende er et overblik over de kvalitetskrav der stilles til leverandører af personlig og praktisk hjælp, og en belysning af hvorledes vi lever op til disse.
KONTRAKT LEVERING HJEMMEHJÆLP
§ 1. Opgaven
§ 2. Generelle betingelser i relation til borgeren
§ 3. Forpligtelser i forhold til kontakt til borgerne
§ 4. Brug af Kommunens omsorgssystem
§ 5. Samarbejde
§ 6. Fleksibilitet
§ 7. Levering
§ 8. Afregning
§ 9. Personale
§ 10. Klager
§ 11. Ændringer i aftalegrundlaget
§ 12. Overdragelse
§ 13. Offentliggørelse m.v.
§ 14. Tavshedspligt m.v.
§ 15. Erstatningsansvar, forsikring og garantistillelse
§ 16. Force majeure
§ 17. Insolvens og konkurs
§ 18. Misligholdelse
§ 19. Kvalitetskontrol og tilsyn
§ 20. Tvistigheder
§ 21. Møder
§ 22. Andet
§ 23. Kontraktens varighed
1. Generelle leverandørkrav
1.1 Sikkerhedsstillelse
1.2 Forsikringsforhold
1.3 Underleverandør
2. Krav til arbejdets udførsel
2.1 Leveringssikkerhed
2.2 Handlepligt
3. Generelt samarbejde
3.1 Kontaktperson
3.2 Samarbejdet med pårørende
3.3 Medarbejderforhold
4. Forvaltningsretlige krav til leverandører
4.1 Tavshedspligt
4.2 Sikring af personoplysninger
4.3 Samarbejdsbog
4.4. Reklamationer og klagesager
4.5 Statistik
4.6 Løbende kontrol og brugerundersøgelser
5. Levering af praktisk og personlig hjælp
5.1 Akut visitering af personlig hjælp
5.2 Krav til arbejdets tilrettelæggelse
5.3 Leveringstid og telefontid
5.4 Erstatningshjælp
SUPPORT SERVICEHELPER
KVALITETSKRAV TIL LEVERANDØRER
Leverandøren skal i mødet med borgen efterleve de værdier og målsætninger, som fremgår af Servicelovens formål og kommunens værdigrundlag. Servicelovens formål med fritvalgsordningen er at sætte borgeren i centrum og skabe bedre rammer for en indsats baseret på kontinuitet, selvstændighed, værdighed og respekt for de ældre og for deres individuelle ønsker og behov.
Formålet med at yde hjælp efter Serviceloven er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. Hjælpen bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger i samarbejde med den enkelte og evt. dennes familie.
Kommunens visitatorer foretager ved ansøgning om personlig og/eller praktisk hjælp en vurdering af ansøgerens funktionsniveau. Denne vurdering foretages på særskilt vurderingsskema. På baggrund af denne vurdering afgør kommunen art og omfang af hjælpen, hvorefter der udarbejdes et aftaleskema med angivelse af den bevilgede hjælp. Med udgangspunkt i de bevilgede ydelser af personlig og/eller praktisk hjælp og madservice kan brugeren frit vælge mellem de godkendte leverandører.
Kommunen fastsætter kvalitets- og priskrav for leverandørers levering af ydelser hos brugeren. Mindst en gang årligt foretager kommunen opfølgning på de udmeldte kvalitetskrav, ligesom der mindst en gang årligt fastsættes priskrav for ydelserne. Styrelsen for Patientsikkerhed fører fører tilsyn med ældretilsynet på plejecentre, midlertidige pladser og hjemmeplejeenheder efter servicelovens §§ 83-87.
BORGERSTYRET PERSONLIG ASSISTANCE
⇒ Sådan foregår det
⇒ Job som BPA hjælper
⇒ Arbejdsgiveransvar
⇒ Godkendte leverandører
KVALITETSKRAV HJEMMEHJÆLP
⇒ Kvalitetskrav til leverandører
⇒ Uddannelse krav til personale
FRITVALGSORDNINGEN
VISITATION
DEMENS
SENIOR KALENDER
Seniorliv | Ideer og inspiration til december måned
Seniorlivet december Velkommen til ins...
Seniorliv | Ideer og inspiration til januar måned
Seniorlivet januar Velkommen til inspi...
Seniorliv | Ideer og inspiration til februar måned
Seniorlivet februar Velkommen til insp...
Seniorliv | Ideer og inspiration til marts måned
Seniorlivet marts Velkommen til inspir...
Seniorliv | Ideer og inspiration til april måned
Seniorlivet april Velkommen til inspir...
Seniorliv | Ideer og inspiration til maj måned
Seniorlivet maj Velkommen til inspirat...
Seniorliv | Ideer og inspiration til juni måned
Seniorlivet juni Velkommen til inspira...
Seniorliv | Ideer og inspiration til juli måned
Seniorlivet juli Velkommen til inspira...
Den årlige Sommerfest 2025
Vores årlige sommerfest er en hyggeli...
Seniorliv | Ideer og inspiration til august
Seniorlivet august Velkommen til inspi...
Seniorliv | Ideer og inspiration til september
Seniorlivet september Velkommen til in...
Seniorliv | Ideer og inspiration til oktober
Seniorlivet oktober Velkommen til insp...